Art Ideas for Classroom

I worked as an elementary school teacher for about 5 years and accumulated a lot of stuff for arts and crafts during that time that’s now sitting unused and uselessly in our storage. It’s hard work to come up with new ideas for classroom work in any subject so I decided to put some of my ideas online for anyone to use in schools or at home. All I ask is that you do not republish it without specific permission from me (You can contact me through the comments section. See how optimistic I’m being here!), but in school, it’s all yours. I put a short description next to each picture so you get an idea what’s been done and how you can use this with different age groups. And let me know how it went! ūüôā

All these are tested in practice and kids have liked them. All pictures are my own versions that I have done during lessons to demonstrate the technique. Again, I will add new ideas as I have time.

Olin aikoinani t√∂iss√§ ala-asteen luokanopettajana noin viisi vuotta ja sin√§ aikana kaappeihini kertyi kaikenlaisia kuvisideoita, jotka nyt lojuvat k√§ytt√§m√§tt√∂min√§ ja hy√∂dynt√§m√§tt√∂min√§ meid√§n ulkovarastossa. Kaikki aineet vaativat opettajalta aika paljon vaivaa ja kaikien ideoiden kaivo kuivuu toisinaan. Etenkin kuviksessa on toisinaan vaikeaa keksi√§ jokin uusi aihe ja helposti sit√§ vain tekee samat jutut vuodesta toiseen. Siksi ajattelin laittaa joukon omia ideoita nettiin kaikkien opettajien ja kotienkin saataville. Pyyd√§n ainoastaan ettet julkaise niit√§ miss√§√§n uudelleen ilman lupaani (Voit ottaa yhteytt√§ kommettien kautta.) mutta muuten n√§m√§ ovat vapaata riistaa. Jokaisen kuvan vieress√§ on lyhyt kuvaus ty√∂st√§ ja ty√∂n vaiheista, sek√§ ajatuksia siit√§, miten ty√∂n voi tehd√§ jonkin toisen ik√§luokan kanssa. Ja kerro kuinka sujui! ūüôā

Kaikki työt on käytännössä kokeiltuja ja toimiviksi koettuja. Kuvien työt ovat omiani, jotka olen tehnyt tunnin aikana näyttääkseni miten kyseinen tekniikka toimii. Ja kuten aiemminkin, lisään uusia aiheita sitä mukaa kuin aikaa riittää.

CAVE PAINTING – LUOLAMAALAUS

KUVISluolamaalaus

This cave painting can be done with anyone. Both 7 and 12 years old have liked it. You can increase the difficulty by using a larger paper or by concentrating on Aborginal art which is more unusual to most Westerners. It’s a fairly quick one, 45min to 1 hour is enough, but you can use even 2 hours if you first look into prehistoric art. It can also be used to teach prehistory. You should have examples of real cave paintings in the class. Study them with the students. Think how they were done and with what materials. Why they were made?

The Idea: The paper will be made to resemble a cave wall and the picture is draw on it using primitive tools. All works can be mounted on the classroom wall right next to each other so that the wall becomes a prehistoric cave with pictures on it. The crumbled paper -idea can be used to create all kinds of similar backgrounds.

1. The paper was first crumbled into a ball, then smoothed out and crumbled up again until it had softened up a bit and has creases all over it. Be careful, the paper ‚Äď especially heavier paper ‚Äď will tear easily at first, so don’t rush it. The effect will be better if you press the paper into tight ball each time you crumble it. It’s a good idea to have some extra papers just in case.

2. Paint the smoothed out paper with water colours using earth tones: mix different browns, oranges with a hint of blue etc. Do not, however, use the same colour all over the page but let different ones mix together here and there. Use enough water so that the tones remain transparent. The greases will absorb more colour and that will give you the stone wall -effect. Let the paper dry out. You can look into different kinds of cave paintings for ideas while the paper drys.

3. Again use earth tones: black, white, reddish browns, yellow browns. Paint the picture (It can be anything as long as it’s prehistoric! Here the examples become handy.) using your fingers and sticks. You can chew up the end of a stick to make it into a prehistoric brush.

4. Hung the picture and you’re done!

Luolamaalaus toimii kaiken ikäisten kanssa. Itse olen tehnyt tämän niin ekaluokkalaisten kuin kutostenkin kanssa ja aivan yhtä hauskaa oli molemmilla. Haastavuutta voi lisätä käyttämällä suurempaa paperia tai vaikka keskittymällä aborginaalitaiteeseen, joka on paljon vieraampaa meille länsimaisille. Tähän ei mene kauan, 45 min tai tunti riittää usein, mutta jos keskustelette ensin esihistoriallisesta taiteesta niin kaksikin tuntia kuluu sujuvasti. Ja tämänhän voi tietysti tehdä historiantunnillakin. Varaa tunnille esimerkkikuvia luolamaalauksista ja tutustukaa ensin esihistorialliseen taiteeseen. Miettikää miten ja miksi ne on tehty.

Idea: Paperi saadaan muistuttamaan luolan seinää ja kuva maalataan siihen primitiivisillä välineillä. Valmiit työt kerätään luokan seinälle ihan kiinni toisiinsa, jolloin seinä muuttuu luolan seinäksi lukuisine kuvineen. Tätä rutattu paperi -tekniikkaa voi käyttää myös luomaan muita taustoja.

1. Ruttaa paperi varovasti tiiviiksi palloksi. Ole varovainen, paperi repeää helposti etenkin aluksi. Avaa paperi ja rutista se uudelleen palloksi. Toista, kunnes paperi on pehmentynyt ja kauttaaltaan ruttuinen. Purista pallo aina tiiviiksi niin paperista tulee loppujen lopuksi tasaisempi. Kannattaa varautua varapapereilla.

2. Maalaa avattu paperi vesiv√§reill√§. K√§yt√§ maav√§rej√§: ruskeita, ruskean oransseja ja keltaisia. K√§yt√§ tarpeeksi vett√§, jotta maali s√§ilyy l√§pikuultavana. Paperin taitokset imev√§t enemm√§n v√§ri√§ ja t√§st√§ syntyy luolansein√§efekti. √Ąl√§ k√§yt√§ vain yht√§ v√§ri√§ vaan anna eri s√§vyjen sekoittua toisiinsa paperilla. Anna paperin kuivua tarpeeksi. T√§ss√§ vaiheessa on k√§tev√§√§ tutustua erilaisiin kuva-aiheisiin luolamaalauksissa sill√§ aikaa kun paperi kuivuu.

3. Maalaa kuva jälleen maaväreillä: valkoisella, mustalla, ruskeilla, punaruskeilla ja -keltaisilla. Maalaa sormella tai tikulla. Voit myös pureskella tikun tai oksan pään primitiiviseksi pensseliksi.

4. Ripusta työt ja valmista on!

Links/Linkkejä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_art

http://en.wikipedia.org/wiki/Cave_painting

http://en.wikipedia.org/wiki/Lascaux

http://fi.wikipedia.org/wiki/Esihistoriallinen_taide

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalliomaalaus

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305601329689

JELLYFISH ‚Äď MEDUUSA

VP_meduusaThe background for this jellyfish was done with the same method as for the cave painting. The jellyfish itself was first drawn freehand on a bit heavier paper. ‘Freehanding’ it made sure that every jellyfish was a little bit different. Then the jellyfish was coloured with crayons and a layer of white was added to soften and blend the colours a bit. Try this out first! Different colours mix differently and you might end up with a complete mess. After colouring the jellyfish was cut out and the tentacles (made out of different leftover yarns donated by some of the moms) were added. They were glued on using PVA glue excessively so that there was enough glue to attach the jellyfish onto the background. All of the artworks were hung side by side without any gaps in between so that the whole wall became a sea full of jellyfish. I did this with 7-year olds but I’m sure you could just elaborate on the idea with older kids. Or make some other sea creatures.

T√§m√§n meduusan tausta on tehty samalla tekniikalla kuin luolamaalauksessa. Ise meduusa piirrettiin ensin vapaalla k√§dell√§ hieman vahvemmalle paperille. Vapaalla k√§dell√§ siksi, ett√§ jokainen meduusa olisi omanlaisensa. Meduusat v√§ritettiin kovilla vahaliiduilla ja viimeiseksi lis√§ttiin kerros valkoista vahaliitua pehment√§m√§√§n ja sekoittamaan s√§vyj√§ toisiinsa. Kokeile t√§t√§ ensin, sill√§ toiset liidut sekoittuvat paremmin kuin toiset, toiset taas vain sotkeutuvat toisiinsa. Meduusa leikattiin irti paperista vasta v√§ritt√§misen j√§lkeen. Lahjoitetuista j√§m√§langoista leikatut lonkerot liimattiin meduusan taakse k√§ytt√§en Erikeepperi√§ (tai toki vastaavaa ūüôā reilulla k√§dell√§, jolloin liimaa riitti kiinnitt√§m√§√§n meduusta taustaansa. Valmiit ty√∂t ripustettiin sein√§lle rinnakkan ihan kylkikylkeen, jolloin syntyi meduusojen t√§ytt√§m√§ meri. Tein t√§m√§n ekaluokkalaisten kanssa, mutta mik√§√§n ei est√§ kokeilemesta isompienkin kanssa. Jos meduusa vaikuttaa liian yksinkertaiselta voi sen sijaan tehd√§ monimutkaisempia meren m√∂nkij√∂it√§.

PAPER MOSAIC ‚Äď PAPERIMOSAIIKKI

KUVISmosaiikki

This is perhaps more suitable for kids older than 10, but all it really requires is patience. I pre-cut the sheets of coloured paper into 1 cm wide strips¬† just to save time (and paper) but then the kids tore them (using a ruler) into the actual mosaic squares. We first sketched the picture on a light gray paper (don’t use white, some light colour will work better as it will looks more like proper grout) and then begun to glue the pieces down one by one. Work inwards of from top to bottom from the outlines of the motifs. Working from the centre outwards is slightly trickier. You can, naturally, first layout the pieces for a motif before gluing them down but it works just fine if you glue them as you go. As for the motif, anything goes as long as it’s not detailed or complicated as a shape. Simple shapes are best but remember that you can do a lot using clean, simple forms. And remember that this will take time but with patience you can make something really spectacular. Just use smaller squares or a larger base for complicated images. The size of dolphin in the picture is A3 and it took a class of 12 year olds about 6 hours to complete it (some where faster than others and some had more complicated motifs than others).

T√§m√§ sopii ehk√§ parhaiten yli kymmenvuotialle, mutta p√§√§asiassa t√§h√§n tarvitaan vain k√§rsiv√§llisyytt√§. Leikkasin mosaiikkiin k√§ytetyt v√§ripaperit etuk√§teen 1 cm leveiksi suikaleiksi s√§√§st√§√§kseni aikaa ja paperia, jonka j√§lkeen oppilaat sitten repiv√§t suikaleista 1 cm x 1 cm neli√∂it√§ tarpeensa mukaan. Luonnostelimme kuvaiheen ensin harmaalle paperille (√§l√§ k√§yt√§ valkoista, sill√§ vaalean v√§risiss√§ paperissa on enemm√§n saumauslaastin tuntua). Sitten ryhdyimmekin liimaamaan mosaiikkipalasia yksi kerrallaan. Kannattaa edet√§ muotojen reunoilta kohti keskustaa tai muodon yl√§osasta alas (tai alhaalta yl√∂s). Keskelt√§ kohti muodon reunoja eteneminen on konstikkaampaa. Voi toki asetella mosaiikkipalat muotonsa ennen liimaamista, mutta homma sujuu aivan hyvin vaikka liimaisit suoraan. Kuva-aiheeksi k√§y meilkeimp√§ mik√§ vain kunhan se on riitt√§v√§n yksinkertainen ja selke√§ muodoiltaan. Ja muista, ett√§ ennenkaikkea mosaiikkity√∂t vaativat karsiv√§llisyytt√§ ja aikaa, ja jos molempia on riitt√§v√§sti, voi kuvio olla vaikka kuinka monimutkainenkin ‚Äď k√§yt√§ vain pienempi√§ neli√∂it√§ tai suurempaa paperia. T√§m√§ delffiini on tehty A3-kokoiselle paperille, mik√§ tarkoitti 6-luokkalaisilla noin kuutta tuntia t√∂it√§ (toiset oli nopeampia ja toisilla oli monimutkaisemman kuva-aiheet kuin toisilla).

3D CHESSBOARD ‚Äď KOLMIULOTTEINEN SHAKKILAUTA

KUVISruudukko

This is a quick one, maybe an hour for a A3 paper. I would recommend using black paper for the best results but I think any dark colour would do. The dark base will make the colours pop out. Oil pastels are ideal as they are opaque and produce a really vivid and bright surfaces that will make the 3D-effect stand out more. Again, freehand it. First, use a pencil to draw first a large rectangle leaving enough space between it and the edge of the paper so that there will be frame around the board. This will make the chessboard-pattern stand out from its surroundings. Then draw the horizontal and vertical lines and make sure they are not straight! I did a fish eye lens effect in mine, but in principle you don’t have to plan much, just make sure your lines have some wobbliness in them. Have fun! Part of the joy is that you don’t really know how it turns out before you have coloured it all. For that choose two complementary colours or any colours as long as they are not identical ūüôā You can use two blues, for example, as long as there is a strong contrast between them, i.e. light baby blue and dark navy. Make sure you have a good layer of oil pastels. If there is too much of the background paper showing, the 3D-effect will suffer. A bunch of these makes a great wall hanging when you hang then right next to each other.

T√§m√§ on nopea homma, ehk√§ tunnin verran A3 kokoisena. Suosittelen k√§ytt√§m√§√§n mustaa paperia, mutta periaatteessa mik√§ tahansa tumma v√§ri todenn√§k√∂isesti toimii ‚Äď kunhan se on tumma. Tumma taustapaperi saa ruudukon hehkumaan. √Ėljypastellit ovat t√§h√§n ty√∂h√§n sopivimmat, sill√§ niiden j√§lki on peitt√§v√§ ja v√§rit toistuvat voimakkaina mustasta taustasta huolimatta, mik√§ tekee 3D-efektist√§ voimakkaamman. Ensiksi piirr√§ lyijykyn√§ll√§ ja vapaalla k√§dell√§ paperille suorakaide, joka ylt√§√§ melkein paperin reunoille asti. Reunoille j√§√§ n√§in kehykset mustaa paperia, mik√§ saa shakkiruudukon erottumaan paremmin ymp√§rist√∂st√§√§n. Seuraavaksi piirr√§ vapaalla k√§delle pysty- ja vaakaviivat, jotka muodostavat ruudukon, mutta varmista, etteiv√§t viivat ole viivasuoria. Itse piirsin viivat kalansilm√§-efekti mieless√§ni, mutta periaatteessa ruudukon linjoja ei tarvitse juuri suunnitella ‚Äď kunhan vain annat viivojen venkuroidan. Hulluttele! Hauskuus piilee siin√§, ettet voi tiet√§√§ aivan varmasti milt√§ ruudukko tulee n√§ytt√§m√§√§n ennen kuin olet v√§ritt√§nyt sen. Siihen valitse kaksi vastav√§ri√§ tai mitk√§ tahansa kaksi v√§ri√§ kunhan ne eiv√§t ole identtisi√§ ūüôā Voit esimerkiksi k√§ytt√§√§ kahta sinist√§, kunhan niiden v√§linen kontrasti on tarpeeksi suuri, esimerkiksi pehme√§ vaalean sininen ja tumma laivastonsininen. V√§rit√§ huolellisesti niin, ett√§ √∂ljypastellikerros peitt√§√§ pohjapaperin n√§kyvist√§, muuten 3D-efekti k√§rsii. Joukko n√§it√§ n√§ytt√§ vaikuttavalta sein√§ll√§ jos riipustat ne aivan kylki kylkeen.

2 Comments (+add yours?)

  1. QuinnCreative
    Mar 18, 2014 @ 14:55:34

    These ideas are wonderful! I can see a huge creative and learning opportunity. I love the idea of doing individual and then group cave paintings to tell a bigger story.

    Reply

    • Kaisa M√§ki-Pet√§j√§
      Mar 18, 2014 @ 20:39:37

      Thank you! I think so too! I have had so much fun doing all these that I though it would be shame not to share them.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Evan Thompson

Professor of Philosophy, University of British Columbia

Quinn Creative

No one succeeds without excellent communication skills. Good writing is compelling. Good communication is convincing. Good training is rare. Welcome to QuinnCreative.

Les carnets de voyage de Flinflin

Travel sketches from across the world

Heartline Horse

Crissi McDonald

The Sketchbook

MOSTLY MONTREAL, MOST OF THE TIME

Le blog des Flinflins

Making a full comic strip out of an ordinary life

clipsimity

the science of pylimitics

Considering The Horse.

Welcome! We are looking forward to sharing some thoughts and ideas on horses and horsemanship with you. Be sure to check back from time to time for new installments!

Dear Me

notes from the future

busy mockingbird

a messy collection of art projects, crafts, and various random things...

The Last of the Druids

New Insights into Pictish Stones

RikReimert

Drawings

Danny Gregory

Inspiration for creative folks like you.

Quinn Creative

No one succeeds without excellent communication skills. Good writing is compelling. Good communication is convincing. Good training is rare. Welcome to QuinnCreative.

%d bloggers like this: